center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Spin doctor - avagy a politika reklámköntösbe bújik
www.prguruk.hu, Berkes Péter, 2007. március 13.

A kommunikáció meglehetősen sokszínű világából egy érdekes, ám annál marginálisabban kezelt területet - a politikai kommunikáció területét venném górcső alá, ezen írás keretében. Jó előre jelzem, hogy az aktuálpolitikai csatározásoktól mentes, hangsúlyozottan minőségelvű, ám korántsem elitista dsikurzust nyitnék e “sikamlós” témáról. A korábbiakban már tettem néhány hevenyészett kísérletet a téma indításával kapcsolatosan egyéb helyeken, de plasztikusan szólva nem igazán került a “top of mind”-ba.

A politikai kommunikációt ma már hazánkban sem a 90-es évek elejét idéző “bumfordiság”, stratégiai koncepciótlanság jellemzi.

Célcsoport, szegmentáció, médiabrief, reach, imázs-kommunikáció - mind-mind olyan kifejezések melyek már a politika mezejét sem kerülik el. Mostanság úgy hírlik, hogy főként reklámügynökségi szakemberekkel tölti meg a kormányzat az újonnan létrehozott miniszterelnöki kabinetet. Az látszik körvonalazódni, hogy a háttérben professzionális politikai kommunikációra szakosodott stratégiai tanácsadók sorakoznak majd.

Lesz itt minden stratégiai kommunikációs igazgató, marketingkommunikációs vezető, pr-igazgató.
A reklámszakemberek kormányzati kommunikációban történő folyamatos térnyerése hatására lassan Magyarországon is megszokottá válik a “spin doctor” elnevezés, melyet azokra a kommunikátorokra aggatnak, akik a politikusok munkáját segítik a kampány és a kormányzás során. Az Egyesült Államokban sokan ezt tartják a kommunikációs szakma csúcsának, holott a gazdasági szférában ténykedő szakértők díjazása általában magasabb.

Korábban is történtek már próbálkozások igazi nagyágyúk szerződtetésére. Elég, ha Orbán Péterrel, a New York-ban dolgozó reklámszakemberrel folytatott konzultációt említjük. A vele való egyeztetés az anyagiakon bukott el, mivel a kancellária nem tudott annyi pénzt fizetni a szakembernek, amennyiért megérné neki otthagyni a New York-i állását, tudniillik a 43 éves reklámszakember Amerikában nyolcszor akkora fizetést kap, mint amennyit itthon tudtak volna neki fizetni.

Most egy csapásra vajon mi késztetheti a honi reklámszakma reprezentatív képviselőit arra, hogy állásukat otthagyva, a névtelenség védőernyője alól előbújva, nyíltan vállaljanak szerepet a kormányzati kommunikációban.

Az Egyesült Államokban sokan a politikai “spin doctor”-kodást tartják a kommunikációs szakma csúcsának, holott a gazdasági szférában ténykedő szakértők díjazása általában magasabb. Egy rangos – de még átlagos – politikai kommunikációs szakember évi 150–200 ezer dollárt keres a tengerentúlon, a sztárok pedig – mint például Dick Morris – ennél jóval többet. Bár szakemberből a kommunikáció területén nincsen hiány hazánkban, viszonylag kevés az igazán kiváló és főleg nagy gyakorlattal rendelkező, kipróbált politikai kommunikációs szakértő.Korábban csak a közigazgatásból áramoltak a “szakemberek” a piaci szférába, s a verseny szférából nem igazán vándoroltak át a közigazgatásba.

Ma már mindkettőre van példa:
- a honi reklámszakma ikonikus alakjainak feltűnése a kormányzati kommunikáció területén;
- Szigetvári Viktor(Szigetvári és Társai kommunikációs cég) feltűnése a versenygazdaságban, első látásra merésznek tűnő expanziós tervekkel.

A politikai történéseket látva annyi azonban egyre nagyobb bizonyossággal állítható, hogy a politikai folyamatokat immár hazánkban is show-businessként csomagolják.

Figyelem: a copywriter kezében már ott a papír, az art director szájában a ceruza, a kreatív és pr-guru előtt pedig maga a brief hever, s így együtt lendülnek a politika meglehetősen zilált terepe felé.

Tehetik, hisz eszköztáruk teljes, tudásuk a tetőfokn, a siker garantált. Garantált?

Mit szólsz?

Üdvözlettel:
Berkes Péter
marketing- és reklámkutató

Spin doctor - avagy a politika reklámköntösbe bújik, www.prguruk.hu, 2007. március 13.